Demo: Sigil & Sign

SSside
Side fra demoreglerne.

Jeg har støttet kickstarteren Unspeakable: Sigil & Sign der er sat til at udkomme sidst på sommeren. Men nu er der foreløbig kommet en demo med grundregler og en lille stak print-selv-kort. Motoren i spillet er Axiom-systemet (skabt af Make Believe Games der er stiftet af Mark Rein-Hagen) der før har været brugt til I Am Zombie, og hvortil man gratis kan hente reglerne her: download pdf. Grundtanken er at ens karakter består af en håndfuld kort der giver nogle fordele (og ulemper) ift. terningerul. Settingen er Lovecraft-horror hvor man spiller kultisterne (ikke i sig selv så revolutionerende – Mads L. Brynnum benyttede det kneb i sit Madness at Midnight/Cults of Arkham). Spillet udgives af Cubicle 7 der også er på vej med Warhammer og har pæn succes med The One Ring/Adventures in Middle-Earth.

IMG_6435
Demokort, klippet og  sleevet!

Jeg er givetvis langt fra den eneste der har haft tanken om at lave karakterer på den måde til et scenarie, men jeg syntes det kunne være interessant at se det implenteret i praksis. Kortene er ikke specielt æstetiske ved første øjekast, men der er trods alt mindre info på dem end Fantasy Flights Warhammer der ligeledes brugte kort, dog mere fokuseret på specifikke evner end selve karakteren og mekanikken bag spillet. 

Demoen gør det muligt at lave op til fire karakterer (eller færre, med mulighed for at udvikle dem). Jeg vil forsøge at lave en lille test – bare et par scener for at prøvekøre grundmekanikken og sparke lidt til dækkene.

3 thoughts on “Demo: Sigil & Sign

  1. Morten Greis juni 24, 2018 / 3:09 pm

    Jeg er spændt på at se, hvad Axiom-systemet kan byde på. Jeg synes, at der siden I am Zombies udgivelse (efter et langt og problematisk forløb) har været meget stille omkring spillet.

    Magasinet The Unspeakable Oath #11 1994 har et scenarie, hvor man også spiller kultister, og er fanget i intriger mellem diverse kultister. Helt tilbage i 1991 udgav folkene bag The Unspeakable Oath desuden brætspillet Creatures and Cultists (genudgivet i flere omgange med forskellige kunstnere), hvor man er konkurrerende kultister, der stræber efter at hidkalde sin foretrukne Mythos guddom til at ødelægge jorden og menneskeheden.

    Liked by 1 person

    • Thomas Munkholt juni 24, 2018 / 3:58 pm

      En umiddelbar reaktion er i hvert fald at deres aksiomer næsten virker lidt som en klods om benet – påstanden er at man kan vælge dem til og fra, og selvfølgelig er nogle af dem optional, men meget kunne måske have været formidlet enklere i et mere traditionelt format. Og så har de en ustyrlig trang til at finde uhensigtmæssige specialudtryk for alting – hvilket er for eksempel hhv. positivt/negativt af “Sigil” og “Sign”?

      Ang. kulttingen, så har utallige Cthulhu-kampagner/-scenarier en kult man enten går i fodsporene på eller ligger i et kapløb med. Det giver mig den tanke at karaktererne vil kunne drages dybere ind i plottet hvis de også selv – måske uden helt at være klar over det – selv var kultister. En ide jeg vil prøve at brede ud ift. Tatters of the King.

      Like

  2. Morten Greis juni 24, 2018 / 6:30 pm

    Sigil versus sign – det lyder ikke brugervenligt. Nogle af de overordnede ting, jeg har hørt, lyder egentlig fine nok, men jeg kan ikke lade være med at få det indtryk, at det ikke rigtigt er lykkedes at få systemet op og stå.

    Interessant tilgang til kultene. Så måske er kuktister i virksomheden investigators, som er kommet for langt ind i. Faren er i virkeligheden ikke at blive vanvittig men at blive kultist. At miste jordforbindelsen uanset hvor gode intentionerne er.

    Liked by 1 person

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s