[◄◄] Drømmen om en konge i gult

Gensyn med scenariet: Drømmen om en konge i gult, af Jakob Schmidt-Madsen, Fastaval 2003 (systemløst) *

Min stemme falmer bort, sjælesangs dåd
dine toner dør ud som tårer uden gråd
skal spildes og drukne
i svundne Carcosa

– fra Jakobs egen, fine oversættelse af Cassildas sang

Da Jakob Schmidt-Madsen nåede til at skrive Drømmen om en konge i gult (Doekig) havde han allerede et par okkulte historier under vesten, men nok så vigtigt også et par eksperimentelle scenarier med fokus på fortælling og spillernes rolle som aktører i fiktionen. Her mødes de to så, i et ambitiøst produkt på over 100 sider. 

Handling og Mythos (spoiler)

Doekig_coverVi er i København, 1962. En gruppe gymnasievenner genforenes for at indspille en avantgardistisk udgave af Le Roi en Jaune. Gennem scenariets to akter  skrider grænsen mellem fiktion, fortælling og virkelighed, indtil Kongen melder sin ankomst.

Drømmen er selvfølgelig slet ikke et Cthulhu-scenarie. Det tager udgangspunkt i Robert W. Chambers’ noveller om Den gule konge – og holder sig vel at mærke inden for dennes originale værk, ikke den senere bastardiserede udgave (Lovecraft havde nogle overfladiske referencer til historien, men uden rigtigt at gå i detaljer – det kom først senere, og i rollespillet Call of Cthulhu var Hastur reduceret fra et flertydigt koncept til endnu en amorf boble med stats). Men derfor skal det alligevel med, ikke mindst på netop denne blog. For som en adaption eller tolkning af kildematerialet er Doekig noget af det bedste jeg har læst. 

I denne udgave er opførelsen af det berygtede skuespil henlagt til København under Cubakrisen, og scenariet fastholder fornemt følelsen af undergang og galskab, både i Carcosa som sted og idé og i karakterernes opløsning ind i fiktionen. JSM adresserer endda også behovet for at forny skuespillet for at bevare dets farlighed og relevans, en problemstilling mere mainstream fremstillinger af myten ofte bakser med. 

Nå, det blev lidt højtragende af det der egentlig bare skulle referere handlingen, men det er bare konceptuelt stærke sager, mens selve plotdelen – studiekammerater opfører skuespil – blot er en praktisk omstændighed i forhold til historien om hvordan de investerer sig selv i rollerne, og rollerne forener nutid (samtid) med fiktionens almengyldighed. 

Form og teknik

Scenerne i scenariet er skrevet på forhånd og skal forestille at være en moderne filmatisering af Kongen i gult. Men selve det at folde dem ud bliver ikke bare en improvisationsøvelse, det bliver også en del af udviklingen af karaktererne der igen påvirker historien. Spillerne skal diskutere scenerne undervejs, og instruktøren (spillet af spil-lederen) kan benytte sig af regi, ligesom spillerne også har stikord at arbejde ud fra. Det er ikke gjort eksplicit i teksten, men det er oplagt at dele spillokalet op for at tydeliggøre hvor i fiktionen man befinder sig.

Doekig_polRammen for scenariet er som sagt Cubakrisen, og ud over produktionsplan og regi-noter er de medfølgende Politiken-forsider der følger konflikten dag for dag, de væsentligste effekter. De er desværre ikke i super god opløsning, men de kan læses, i hvert fald godt nok til at skabe stemning.

Scenariet er systemløst. Der er lagt op til konflikter mellem karaktererne, men de må udspille sig naturligt, og ellers med lidt hjælp fra spil-lederen/instruktøren. Jeg ved ikke om vi har et ord for de instruerede scener (?) i første akt, men anden akt beskriver Jakob selv som rent intrigespil. Han refererer også til „dark soap“-metoden fra Olav Junker Kjærs Maskefald, men det forklares ikke nærmere.

Jeg var dommer det år (som man siger). Og jeg har desværre ikke mine noter længere, men jeg husker at jeg dengang var positiv, men også lidt tvivlende over for formen, ja, sværhedsgraden. En tvivl der blev gjort til skamme da bedømmelserne kom ind (scenariet vandt da også publikumsprisen). Og når jeg læser det igen i dag, står det egentlig bare stærkere. Det der dengang føltes avant garde, er egentlig ret ligetil. Ja, man skal lige vikle sin hjerne om hvordan fortællingens lag spiller sammen, og det er relevant at påpege at det sine steder bliver meget intellektuelt; og akt to fungerer kun hvis akt et er lykkedes. Men de enkelte faser er tydeligt formidlet. Dermed ikke sagt at det er for alle, men det her er et nøglescenarie inden for Fastaval-traditionen.

Læs det for …

  • JSMs forståelse for og fornyelse af myten om kongen i gult (mon ikke jeg kommer tilbage til det her når jeg engang når til at se på Tatters of the King).
  • De veludførte fortællemæssige kunstgreb.
  • Tydelig formidling, på trods af 12 punkt Times.
  • Holdbarhed. Det er muligvis det ældste af de scenarier jeg kommer til at læse, men det mærker man på ingen måde.
  • Form følger indhold.
  • Eller lad være med at læse det og spil det i stedet.

*) Jeg læser kongresscenarier der er tilgængeligt på Alexandria, udkom tidligst år 2000 og med god vilje kan siges at have et Cthulhu-tema. Du finder en liste her. Næste gang: Lars Andresens Den danske forbindelse.

7 thoughts on “[◄◄] Drømmen om en konge i gult

  1. johsbusted august 10, 2018 / 9:08 am

    Tak for anmeldelsen.
    Jeg fik ikke selv spillet Doekig i 2003 (eller siden), men jeg husker også 2003 som et ret godt scenarieår 🙂

    Like

  2. Thais Munk august 13, 2018 / 7:33 pm

    Jeg kørte Drømmen om en Konge i Gult som rerun på Fastaval i 2005, hvor jeg havde læst det, ikke forstået det, læst det igen og derefter kørte det. Det gik helt vildt godt, mildest talt. Jeg knuselsker det, især fordi man konstant fornemmer at der en sammenhæng og samtidig ikke kan sætte ord på den. Det var i hvert fald min oplevelse.

    Jeg kan desuden oplyse om at alle de reruns der er sat op (afholdte såvel som aflyste) efter 2005 er med mig som GM 😀
    Hvis nogen ikke har prøvet at spille det endnu, så sig til. Jeg skal gerne køre det igen for folk 😀

    Liked by 2 people

      • Thais Munk august 13, 2018 / 9:10 pm

        Det var vildt syret! Jeg trådte ind i lokalet og faldt ved et held det rigtige dokument som angiver hvor man begynder scenariet. Og så fløj det ellers! Jeg havde også fucking gode spillere.

        Og jeg nyder at køre det samme scenarie flere gange. Ift netop dette, så har jeg haft enormt gode oplevelser med at køre de samme scenarier flere gange (især dette, Sparta og Det Hemmelige Selskab som jeg har har kørt…mange gange). Der er også scenarier (f.eks. mit eget Udsigten til Guldborg Sund) som jeg virkelig gerne vil køre flere gange, fordi jeg lærer meget af det og får et kick ud af at se folk spille det samme scenarie og alligevel tilføje deres egen stil til det.

        Liked by 1 person

      • Thais Munk august 13, 2018 / 9:16 pm

        Nu kan jeg ikke lige ændre i min første kommentar, så nu kommer der lige en tilføjelse:

        Ift at køre de scenarier, så gør jeg det gerne sådan at hvis jeg alligevel skal et sted hen (f.eks. København) at jeg så aftaler det med folk forinden at jeg kommer forbi og kører et scenarie en aften.

        Liked by 1 person

      • Thomas Munkholt august 13, 2018 / 9:35 pm

        Scenarieskrivning er *så* meget arbejde og kreativitet for så lille en målgruppe. Det gør mig altid glad at se scenarier få et længere liv – og at folk deler gode oplevelser med andre.

        Liked by 1 person

      • Thais Munk august 14, 2018 / 9:50 pm

        Ja, jeg holder selv pause på ubestemt tid fra det af samme grund. 😀

        Og ja, så er det sguda bare med at man får kørt nogle gamle scenarier flere gange, så de også har et liv udenfor conner. Jeg har en gammel drøm om en rerun-con, som jeg absolut ikke er sikker på at jeg vil få realiseret, men jeg synes ideen om “Best of” giver mening.

        Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s