[◄◄] Port Charlotte

Gensyn med scenariet: Port Charlotte, af Brian Rasmussen, Fastaval 2005 (systemløst) *

PC_coverBrian leverede fra 2003-06 nogle exceptionelt flotte scenarier – velproducerede og med en personlig vinkel på kendte historier. Det gælder også for Port Charlotte (PC).

Men først: I 2018 kommer man ikke uden om at tale om at scenariet indeholder en voldtægt. Det skal siges at det dels foregår „off-screen“, og dels er det absolut et nøgleelement i den myte forfatteren har taget udgangspunkt i – noget af det der gør den til sand horror. Det er ikke gjort for chok (hvilket man selvfølgelig også kan problematisere). Men det er lidt specielt at læse om et seksuelt overgreb på en karakter uden særlige kommentarer eller råd, heller ikke i forhold til casting der ellers har sit eget afsnit. Der er helt klart sket et væsentligt – og positivt – spring i tid og normer, men jeg synes også man må fastholde at scenen tjener historien, ikke provokationen eller for at negligere nogens oplevelse af voldtægt. 

Handling og Mythos (spoiler)

Vi er dybt inde i Innsmouth-territorie, her udskiftet med skotske Islay. Ejeren af det lokale whisky-destilleri er døende, og en arving skal findes. Men med arven følger også ansvaret for en skummel pagt med havets beboere. 

PC trækker stærkt på Lovecrafts Shadows over Innsmouth hvilket det heller ikke forsøger at skjule (Brian har dog lagt op til at landsbyens forbandelse også kan tolkes som keltiske „fomorer“ – eller måske er det bare et andet ord for der samme). Men hvor novellen går meget direkte ind i at konfrontere hovedpersonen med hybriderne fra havet, er scenariet mere tilbageholdende og kredser mere om karakterernes konflikter. 

Forlægget har en grum deterministisk undertone hvor hovedpersonen efter at have oplevet rædslerne i Innsmouth indser at han selv er en del af forbandelsen. Omstændighederne er her nogle andre, men PC formår på en fin måde at dreje sine menneskelige intriger tilbage i et lignende mørke i slutspillet.

Whiskydestilleriet er mest af alt stemningsskabende og står ikke så centralt i handlingen. Men det giver noget konkret at rollespille omkring og afspejler givetvis en fascination hos forfatteren.

Form og teknik

PC_side
Brian er altid god for smukt layout.

Scenariet fokuserer mest på intrigerollespil mellem karaktererne og rundt om arven og den uhellige pagt. Allerede foromtalen understreger at der ikke er meget efterforskning og action. Men der er en scenestruktur, så spillerne har noget at forholde sig til undervejs og ikke kun åbne intriger. Til gengæld er der lagt op til at ikke alle karakterer er til stede i alle scener, og et par af scenerne er skrevet ud på forhånd og udleveres som handout. 

Karaktererne er asynkrone, dvs. at der kun to er arvinger, en er kæreste (der får sin egen agenda undervejs), en er butler (der forsøger at ende pagten) og en sagfører (der forsøger at videreføre den) – meget forskellige roller og „betydning“ for handlingen. Men alle er velskrevne. Faktisk læste jeg scenarieteksten og tænkte, Hm, fint, man må håbe rollespillet kommer til at køre – men da jeg så læste karaktererne, faldt det rigtigt på plads. Der er lagt i kakkelovnen til gode konflikter uden på forhånd at gøre nogen til helt eller skurk.

PC benytter sig endelig af en scenarieklassiker, nemlig det umulige valg i afslutningen hvor fjendskaber bryder ud i lys lue, og der er gode stakes for alle. Et tilfredsstillende (om ikke nødvendigvis livsbekræftende) klimaks bliver man vel aldrig træt af.

Læs det for …

  • En meget trofast udlægning af en Lovecraft-historie, men tilpasset rollespilsscenariets form.
  • Et sæt rigtig gode intrigekarakterer.
  • Fornøjelsen ved at læse en gennemredigeret, flot præsenteret tekst – ahh!

Det var halvvejs – nu, en lille pause, og så: Simon James Pettitts debutscenarie, Shadyvill.

*) Jeg læser scenarier der er tilgængelige på Alexandria, udkom tidligst år 2000 og med god vilje kan siges at have et Cthulhu-tema. Du finder en liste her.

3 thoughts on “[◄◄] Port Charlotte

  1. johsbusted august 21, 2018 / 10:32 am

    Det er overraskende få af disse scenarier som jeg har læst eller spillet, men Horror og Call er heller ikke lige min kop the i virkeligheden.

    Fordi jeg ikke selv har læst scenarierne, så er det ekstra fedt at få dine anmeldelser. Jeg er ret glad for det forholdsvis korte format på dem, hvor jeg virkelig føler jeg får alle de vigtigste pointer med uden alt for meget snak 

    Også ser Brians layout jo helt vild flot ud. Det må jeg planke, hvis jeg svinger mig op til både at skrive et scenarie og selv layoute det igen.

    Liked by 1 person

    • Thomas Munkholt august 21, 2018 / 2:47 pm

      Ha, ja, jeg sidder også og tester om ikke én spalte med plads til noter faktisk er en bedre løsning end to. 🙂

      Formatet på disse gensyn er dels bestemt af at det skal være overkommeligt for mig, dels af at jeg prøver at holde blogtekster relativt korte aht. eventuelle læsere. Indholdsmæssigt prøver jeg at holde mig fra decideret at anmelde, men alligevel beskrive indholdet så præcist at læseren kan vurdere om det er interessant for dem. Mit ærinde er primært at fokusere på det positive i et stykke kreativt arbejde nogen har delt gratis med os alle sammen, og hvad kan *jeg* lære af det. Fem mere planlagt i det her kuld, og så ser jeg om jeg ikke også skal snuppe Warhammer med, og eventuelt fortsætte – jeg synes selv det er brugbart.

      Like

      • johsbusted august 22, 2018 / 10:43 am

        Det er super fedt læsning – ikke mindst pga. de ting du nævner 🙂

        Liked by 1 person

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s