[◄◄] Shadyvill

l_3033Gensyn med scenariet: Shadyvill, af Simon James Pettitt, Fastaval 2006 (Call of Cthulhu) *

Shadyvill er et debutscenarie med en filmisk fortællestil og en klar ide. Det er måske ikke alt der rammer helt rent, men det har sin egen stil – Simon forsøgte et par år senere at sætte ord på tankerne på sin gamle blog. Regitze Westergaard har illustreret, med vægt på mørket og galskaben, og det giver altså noget ekstra til et scenarie at have original kunst på væggene.

Handling og Mythos (spoiler)

Vi er i  Wales i 1924. Fire utilpassede unge vender hjem til deres landsby efter et ophold på en opdragelsesanstalt hvor den ekstreme behandling har givet dem delvist hukommelsestab. Men byen er revet i to – ikke geografisk, men moralsk: Om natten vandrer beboerne rundt som lig og hærger i gaderne, om dagen som lykkeligt uvidende automatoner. Efter flere ubehagelige scener i byen har de unge forskellige løsningsmuligheder på forbandelsen hvortil deres fortrængte fortid selvfølgelig rummer en del af nøglen.

shady_illu
En af Regitzes creepy tegninger.

Med 1920’erne og Call of Cthulhu-regler virker det jo som et klassisk setup. Men faktisk er handlingen reelt tidsløs, og der er ingen referencer til Mythos. Det er dog „en urgammel bevidsthed dybt ude i skoven, langt nede i jorden,“ der har begavet scenariets skurk, byens læge, med vanvid og magt. Det er ikke nærmere defineret, og heller ikke relevant –  men det kunne fint være en Stor, Gammel Én. Derudover er de overnaturlige manifestationer ikke specielt Lovecraftian, så det er ikke det element man skal vælge scenariet ud fra.

Form og teknik

Selvom karaktererne har stats og kan slås, er der ingen fjender der har det, og jeg kan godt lide den foreslåede („spillervendte“) løsning: Jo bedre karaktererne slår, jo voldsommere effekt beskriver man, uden at blive specifik med Hit Points – en stat karaktererne i øvrigt heller ikke har.
Det er derimod mest Sanity/Mythos der kommer i spil. Der er rigtig mange San-tjeks, men udover at man mister Sanity, er det her gjort ekstra ondt ved at man samtidig får ret store mængder Cthulhu Mythos (hvilket efterhånden sænker ens Sanity og eskalerer den nedadgående spiral).

Shady_gal
Eksempler på galskab.

Hvilket fører til en fin lille regel specifikt til Shadyvill, nemlig galskabskort: De uddeles når karaktererne har tabt et vist antal Sanity. Der er to til hver, og derefter begynder man at tage fra en fælles stak. Det er rigtig fint, og jeg kan godt se det bidrage til rollespillet (og retfærdiggøre bogføringen med San/Mythos). (Gad vide hvornår de først dukkede op i et scenarie?)

Læsningen af Shadyvill peger i retning af en ret styret proces – men med frihed inden for rammen. Der gives ret præcise instrukser til spillederen, men samtidig flere kommentarer i stil med, „Jeg foreslår XYZ, men gør det endelig på din egen måde.“ En del af den vision man fornemmer for scenariet, er forslag til semilive, styret instruktion og at lade spillernes ideer trumfe forfatterens.

Læs det for …

  • Et godt setup for konflikten mellem lys og mørke, dag og nat.
  • Interessant twist på Call of Cthulhus Sanity-regler.
  • Et scenarie med en klar personlighed.

Næste gang: Mads L. Brynnums Skygger over Danmark (der sjovt nok også arbejder med galskab i kortform, men ellers er noget helt andet – bredden i de her scenarier er en stor fornøjelse).

*) Jeg læser scenarier der er tilgængelige på Alexandria, udkom tidligst år 2000 og med god vilje kan siges at have et Cthulhu-tema. Du finder en liste her.

One thought on “[◄◄] Shadyvill

  1. mads brynnum september 3, 2018 / 11:50 am

    Jeg synes jeg var sindssygt snedig da jeg fandt på sanity-kort til Skygger over Danmark. Sjovt at lære at det var blevet gjort før.

    Og cool serie, spændende at læse dine tanker om scenarierne.

    Liked by 1 person

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s