[◄◄] Skygger over Danmark

l_3437Gensyn med scenariet: Skygger over Danmark, af Mads L. Brynnum, Fastaval 2009 *

Mads har her skrevet et scenarie (en Absurth-produktion) der har sine rødder i Call of Cthulhu, men samtidig fuldstændig frigør sig fra det 80’er-klassiske simrollespil: Geografisk er det flyttet ud af Lovecrafts nærmest mytiske New England; regelteknisk er det barberet helt ned, og koncentrerer sig mest om mental overlevelse (Sanity) der så til gengæld er en inkorporeret del af karakterudviklingen og fortællingen; indgangen til efterforskningsarbejdet er at fokusere på at diskutere spor, ikke på at finde dem; og endelig er selve fortællingen brudt op i tid. Der er rusket så grundigt op i det gammelkendte format at slutresultatet fremstår særegent og fornyet.

En af de vildeste rollespilsoplevelser jeg nogensinde har haft var med Call of Cthulhu (…) Jeg husker at det på et eller andet tidspunkt går simultant op for både os som spillere og for vores karakterer hvordan det hele hænger sammen. Det (…) var helt fantastisk at få den der aha-oplevelse hvor alle brikkerne passede sammen. Det er den stemning jeg håber du kan skabe med det her scenarie.
– Mads’ introduktion

Handling og Mythos (Spoiler)

Sagen starter med en kidnappet pige. Men efterforskerne kommer snart på sporet af en kult med planer der rækker langt ud over almindelig hjernevask – faktisk forbi et sindssygehospital og helt til Bornholm. På klippeøen antager mysteriet nye facetter, og det kommer til et endeligt opgør og chancen for at bremse ondskaben for en stund.

I forhold til Mythos er vi igen ude i noget med en hvilende, ubegribelig magt der rører på sig – Den Sovende. Dennegang skjult under Bornholms granit. Jeg vil ikke gætte på hvem det kan være, for det er ikke vigtigt i den her sammenhæng. Der er tydeligvis en okkult forhistorie (Hvor kommer kulten fra? Hvem bandt oprindeligt væsnet under rundkirkerne?), men det er ikke meningen man skal efterforske den. 

Dertil kommer Tingen i Vandet – et kæmpe havuhyre der rejser sig af dybet, men kun antydes som mægtig kraft – og nogle væsner kaldet Slaver. Sidstnævnte opløses og forsvinder når de dør – ikke ulig Lovecrafts mi-go, og ligesom Tingen i Vandet føles de fint cthulhoide uden at blive specifik. Og det er der, som Mads også skriver, en pointe i at undgå – et veldefineret og kvantificeret onde er bare ikke lige så uhyggelig som det ukendte. Det er samme bevæggrunde der lægger bag valget af 1950’erne som setting – „et univers de kender, men så alligevel ikke,“ som der står.

Endelig trækker scenariet på Bornholms egne myter og giver derved de kosmiske rædsler et meget nært og håndgribeligt fundament.

Form og teknik

Som sagt i indledningen fremstår Skygger over Danmark næsten som et klassisk dansk kongres-investigationscenarie – en spilleder, fire roller (med hver deres faste spiller), et antal scener, lidt gys, lidt tjubang. Men der er masser af nye twists:

SoD_kort
Eksempel på de første trin i udviklingen af en karakters galskab.

Hver akt indledes af en anslagsscene der egentlig kronologisk ligger i slutningen af akten. Det sætter en stemning for det der skal spilles, og angiver en retning for både plot og karakterer. Det bryder også den lidt forudsigelige kadance der kan opstå i et mysterie hvor spor følger spor.

Mads har derudover forsøgt at tackle det store bæst i åbenbaringen, nemlig hvordan man håndterer efterforskning der kan være svært at genskabe (og hvor jeg er også er af den mening at Spot Hidden ikke er den gode løsning). I stedet udleveres alle spor i form af handouts – antagelsen er altså at de her karakterer er i stand til at udføre deres job, og spillerne kan så fokusere på rollespillet der udspringer af den viden de har.

SoD_HO
Eksempel på en opsummering af spor i form af de noter karaktererne selv har taget.

Scenariet har sit eget, simple terningsystem: Der rulles en sekssidet terning for „fysisk formåen“ eller „psykisk styrke“, og udfaldet aflæses på en tabel. 

Hvilket fører til systemet for galskab der håndteres som kort der udleveres i særlige situationer eller på dårlige rul. Der er et sæt kort på 9-10 kort for hver rolle, så de er designet specifikt til karakteren, og mindst en spiller skal helst nå det sidste kort. Lidt som i Shadyvill, men kun overfladisk.

Endelig er hele læseoplevelsen meget „ren“. Der er alt hvad man har brug for som spilleder, men selve scenerne er meget prosaisk beskrevet – det vidner om en tiltro til spillederen, spillerne og den fælles fortælling jeg personligt har været dårlig til at udvise. Det kan jeg godt lide.

Læs det for …

  • Revitalisering af et gammelkendt format, i tråd med moderne dansk scenarietradition. 
  • Brugen af flashforward til at skabe spændingsopbygning og sætte stemning er meget interessant (og jeg vil gerne høre hvis nogen har erfaring med hvordan det fungerede).
  • Minimalisme i præsentation, sceneafvikling og mekanik, herunder de fine galskabskort.
  • I det hele taget for et frisk take på noget velkendt.

Næste gang vender vi tilbage til Lars Andresen med Testamentet.

*) Jeg læser scenarier der er tilgængelige på Alexandria, udkom tidligst år 2000 og med god vilje kan siges at have et Cthulhu-tema. Du finder en liste her.

4 thoughts on “[◄◄] Skygger over Danmark

  1. Morten Greis september 7, 2018 / 8:05 am

    Jeg spiltestede en tidlig udgave af scenariet for Mads.
    Jeg skrev om det her (og med spoilertekst i form hvidt på hvidt).

    https://rollespil.blog/2009/02/23/spiltest-skygger-over-danmark/

    Og så korresponderede jeg med Mads med en langt mere detaljeret feedback. Det endelige scenarie er derfor ikke magen til det, jeg har spillet. En ting, som Mads føjede til, var flashback strukturen, da det hang bedre sammen med den måde, historien forløb på.
    Jeg har ikke prøvet den endelige udgave af scenariet.

    Like

    • Thomas Munkholt september 7, 2018 / 9:34 am

      Rollespil 2,0 – yes. Min sample size er for lille og for snæver, men der var også noget post-indie i Det hemmelige selskab, og det kunne være sjovt at kortlægge trends i investigation og horror.

      Like

  2. mads brynnum september 9, 2018 / 8:18 pm

    Argh, jeg havde skrevet en lang kommentar, men den blev åbenbart ikke postet.

    Men, tak for skrivet. Det her scenarie har været lidt en darling for mig, og jeg synes aldrig det fik den anerkendelse det fortjente. Og det blev ikke bedre af jeg ikke selv var på Fastaval og køre det og briefe spilledere.

    Hvis jeg skulle skrive mere CoC ville jeg beholde kortene og den måde man diskuterer spor på i stedet for at bruge tid på at lede efter dem. Problemet med sidstnævnte er dog at det lidt kræver den mærkelige struktur, og den er jeg ikke helt vild med. Eller, jeg synes ikke den passer til alle historier.

    Og i øvrigt var netop Mortens spiltest og efterfølgende feedback afgørende for at scenariet overhovedet blev et rigtigt scenarie, så tak igen.

    Liked by 2 people

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s