American Gods vs. Mage the Ascension

tumblr_oyir4nMITK1t5kjl2o1_500Jeg kan i det store hele godt lide American Gods som tv-serie og ser på trods af skiftende showrunners og det unægtelige tab af Gillian Anderson som Media frem til anden sæson. Men selvfølgelig var det for mig også en indlysende Mage-kampagne: Traditionerne (de gamle guder) mod Teknokratiet (de nye). Et spadestik dybere og mere interessant er imidlertid hvordan serien håndterer det overnaturlige.

Okay, så, Mage … andre bloggere har skrevet om dette lokkende, men flygtige væsen, og jeg rodede selv tilfældigt med Mage for relativt nylig, bare lidt i tankerne, som man nu gør. Fandt regelbogen frem, bladrede lidt og kunne slet ikke finde 90’er-stemningen i mig selv. Men så så jeg American Gods hvor der i tredje afsnit bl.a. er en sexscene mellem en sælger og en jinn, Shadow får det – måske? – til at sne, han griber månen i sin hånd, og andre magiske effekter.

American-Gods-Jinn-Gif-3-05112017Det slog mig at magien her – og måske hos Neil Gaiman i det hele taget – i høj grad handler om de rigtige omstændigheder. Hvis det er den rette tid, et særligt formål, de korrekte redskaber, den finurlige indgangsvinkel eller den overraskende drejning, så indtræffer magien. Man kan ligefrem sige at det er en litterær bestemt magi hvor plot og karakterer folder sig ud på smukkeste vis. Det har sin egen poetiske „logik“ og føles naturligt.

Måske kunne man i et rollespil vise dette ved stadig at have nogle Mage-agtige regler (rammer) der gælder for karaktererne – som en væsentlig del af de nødvendige ingredienser – og så derudover have nogle „tråde“ (narrative elementer) der skal forløses for at udføre magi. De kan være udstukket af spillederen fordi de er relevante for plottet eller stemningen, eller noget der bare dukker op i selve spillet gennem stemningsfulde beskrivelser eller karakterernes handlinger. Lidt ligesom aspekter i Fate, men ikke nær så løseligt uddelt. Spillerne kan så knytte disse tråde sammen med karakterens egen grundpræmis og udføre magi. Man fokuserer i spillet kun på magien der hvor den udvikler karakteren eller historien – derved undgår man også at magien bliver til „spells“, og det kan tjene som inspiration til magiske effekter, noget af det der ellers kan være udfordrende i Mage.

tumblr_oq0k14aZTf1vwajmoo4_540Rent praktisk kan trådene tage form af billeder fra nettet, cuecards som i Fate, tarot, fysiske genstande eller mere komplekse elementer som et kort med en overskrift hvorpå der efterhånden tilføjes billeder, tegninger, stikord, et digt osv.  En form for markører for fortællingen der ligger synligt fremme. Trådene kan også have forskellig „farve“ – altså, en særlig affinitet, så karakterer kan have lettere eller sværere ved at inkorporere dem. For en Euthanatos er fx alt med kirkegårde og forfaldsæstetik og profetier let at bringe i spil.

Hver tråd kan anskues som en invitation til et magisk øjeblik – et møde med fantastiske skabninger, en pludselig og ødelæggende storm, en åbning der gør det muligt at benytte spejle til at rejse ind i sindet, eller hvad det nu kan være. Når der er tilstrækkeligt mange invitationer udsendt, påvirker det styrken af den potentielle magiske effekt, og måske udløser det ligefrem magi uden for spillernes kontrol. En spiller kan spille med på disse invitationer, forstærke dem og forsøge at inkorporere dem i deres fortælling. Spillederen kan samtidig sidde med et antal hemmelige tråde, således at spillerne aldrig kan være helt sikre på at kunne kontrollere omstændighederne for magien. Man kan gå et skridt videre og have tokens at lægge på trådene for at vise at fx tråden med Den Blå Dame er ved at være moden til forløsning. Alle med en interesse i tråden kan lægge tokens på, og igen kan man forestille sig at spillederen kan lægge tokens på hemmelige tråde. Jo flere tokens, jo stærkere kræfter.

AGsnowNår en eller flere tråde er bragt i spil, kan der opstå en „knude“. Det kan være fx være en biperson der kalder på hjælp til at undslippe en ond ånd, en karakters uforsigtige brug af Tid og Entropi og spillederens løbende plot om en flænge i Umbraen der skaber ophobning af fordærvet ektoplasma. Der hvor trådene, gennem rollespillet, mødes, opstår der et naturligt knudepunkt for en magisk effekt. De rigtige omstændigheder. Magien vil her være en naturlig konsekvens af historien og kan ophøjes til noget næsten mirakuløst uden at skabe Paradox. Magien kan så enten forløse knuden eller sende løse tråde tilbage i det magiske økosystem, evt. transformeret (omskrevet) alt efter hvordan scenen udspillede sig.

Okay, det er stadig lidt fuzzy, men ideen er at skabe magiske øjeblikke gennem fortælling i stedet for at fokusere på systemets rammer, regler og begrænsninger.

11 thoughts on “American Gods vs. Mage the Ascension

  1. johsbusted oktober 1, 2018 / 12:00 pm

    Det er sjovt hvordan en tv-serie, som jeg ikke har set, kan give mig lyst til at spille et system, som næsten kun har kedelige erfaringer med.

    🙂 Jeg har dog læst bogen og den var jeg ret glad for.

    Et andet bud kunne være Hellblazer mage. Den måde John Constantine bruger magi er faktisk ret Mage-like. Bare med en, for mig, federe setting. Jeg har altid være mere glad for religiøse og sociale konflikter fremfor Mages lommefilosofi omkring 00 teknologiske fantasier.

    Liked by 1 person

    • Thomas Munkholt oktober 1, 2018 / 1:33 pm

      Hellblazer: Jeg ville fokusere på to ting: helt almindelige mennesker (arbejderklassehelte) (det kunne også være pubben, fodboldholdet eller det trebenede gadekryds – noget passende brit-punk) som omdrejningspunkt; og et magisk twist – en uventet faustiansk handel, en tjeneste der pludselig bliver trukket på, eller en mørk hemmelighed der kommer for en dag og ændrer alt. Første del er ret ligetil – det andet ved jeg ikke helt hvordan man skulle få frem. Er det noget du har overvejet?

      Like

      • johsbusted oktober 1, 2018 / 2:47 pm

        I virkeligheden har jeg nok ikke.
        Ift. mine tidligere erfaringer, så tror jeg Hellblazer meget har været en stemning for mig, et fortællertempo og æstetisk snarere end at jeg forsøgt at lave et “hellblazer” set up. Og det er mærkeligt, fordi jeg er faktisk ikke særlig glad for stillen og de fleste af tegnerne på Hellblazer. Styrken er fortællingen og… ikke mindst universet.

        Jeg synes din kombo med arbejderklasse og nogen religiøs metafysiske kold krigspolitik lyder ret fed.

        Liked by 1 person

  2. Elias Helfer oktober 15, 2018 / 9:55 am

    Jeg så serien, og var også rigtig glad for den, men koblede den ikke i første omgang til Mage – selvom det giver fuldstændig mening. I mit hoved er de fleste af de karakterer vi møder bare mere hen i retning af noget fra Changeling – men deres magi er mindst lige så meget i retning af Mage.

    Jeg kan også rigtig godt lide din tilgang til magi, fordi den lægger vægt på arbejdet med magien, og at man gerne må arbejde lidt på at få det til at virke. Mage bliver lidt for meget noget med bare at rulle.

    Jeg har på et tidspunkt selv tænkt noget omkring en alternativ måde at lave magi i Mage, hvor man bygger sin stil med tags, som man aktiverer for at få terninger. For noget af det sjove er for mig i hvert fald at lege med forskellige tilgange.

    Liked by 1 person

    • Thomas Munkholt oktober 15, 2018 / 10:20 am

      Hvis det var at det var, ville jeg også gøre Rotes farligere end magi der var opstået naturligt i historien.

      Like

      • Elias Helfer oktober 15, 2018 / 1:31 pm

        Altså at det er farligere at kaste rote magi end den der er lavet til den konkrete situation?

        Måske… Rotes er jo også en måde at lave magi, der bare virker. På den måde kan de også være med til at understrege hvem man er som magiker. Jeg tænker at Sweeney har en, der lader han fremskaffe en mønt – for det er hans ting. Altså at en rote er en genvej til at sige noget om en bestemt karakter.

        Desuden tænker jeg man kan have god brug for effekter, man ikke skal bruge kræfter på, så man kan koncentrere sig om de fede magier. Det gør sig også gældende for Constantine, at han har visse ting han bare gør, og så koncentrerer han sig om de mere spektakulære effekter.

        Like

  3. Thomas Munkholt oktober 15, 2018 / 2:48 pm

    Ja, jeg ville i stedet have en Signatur, en enkelt ting eller to der understøtter karakteren. Et “trademark move”. I de *gamle* Hellblazer (særligt Delano) bruger Hellblazer næsten kun magi som klimaks på den menneskelige historie. Men måske kan man sige at han har nogle passive/perceptive evner – det ville jeg også kunne gå med til … hvis det stærkere fokus gav tilsvarende stærkere blinde vinkler.

    (Se, nu gør det det igen, det der Mage …)

    Like

    • Elias Helfer oktober 15, 2018 / 3:32 pm

      Gør det? Trækker? Mage er et af mine helt store gral-spil, som jeg har spillet en bitte lille smule, men aldrig sådan for alvor.

      Et signatur-move eller to ville være en fin vinkel – og måske en måde at lave cantrips eller små effekter, som at forudsige eller bestemme terningslag, tænde ild, altid have et fuldt glas eller hvad det nu kunne være. Det kommer selvfølgelig meget an på hvilket niveau man vil have. Constantine har meget mindre kraft end guderne i American Gods har.

      I mellemtiden har vi så også bevæget os ret langt fra standard WoD.

      Liked by 1 person

      • Ryan Rohde Hougaard oktober 26, 2018 / 2:34 pm

        Er det ikke typisk for standard WoD? Fede, fede settings, som folk bliver ved med at vende tilbage til (Mage er også en gral for mig; Werewolf har været et fantastisk bekendtskab), men systemet er til for at ignoreres – men vi er ikke i 90’erne længere, og ved at et godt system er fedt at have, så vi prøver at finde på nye systemer til de settings, som vi elsker?

        Like

      • Thomas Munkholt oktober 26, 2018 / 3:01 pm

        Det er i hvert sådan det er for mig. Men med Vampire 5e ser jeg alligevel en bedre kobling mellem intention og mekanik, så jeg kan ikke helt lade være med at håbe at der også kommer en opdatering af Mage der kan noget.

        Like

      • Elias Helfer oktober 27, 2018 / 9:33 am

        Jeg tænker helt klart at man kunne lave en meget bedre version af Mage i dag. Problemet er, at jeg ikke er sikker på hvor langt White Wolf kan gå. De skal altid tilgodese dem med nostalgi for det, der var engang, og også dem der vil have action på drengen.

        Men altså. Det jeg har hørt om V5 tyder på at de er villige til at gøre ting for at modernisere deres systemer. Så vi kan da håbe at de vil gøre noget der kan virke. I mellemtiden tror jeg at mange vil fortsætte med at lave deres hjemme-hacks.

        Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s