[◄◄] Beinbrecher III – Rotternes hævn

l_1450Beinbrecher III – Rotternes hævn (WFRP1),
af Martin Svendsen, Per Frederiksen og Thomas Jensen,
premiere på ConFusion 2002

Forud for Rotternes hævn er der gået tre andre Beinbrecher-scenarier (skrevet i 1994 og ’96 af Thomas Jensen) der desværre ikke er online, så jeg kan ikke vurdere hvordan de forholder sig til hinanden; men der er ingen henvisninger til „Beinbrecher“ her, så det virker mest som en løs, konceptuel sammenhæng. Som jeg har forstået nummereringen, så var dette scenarie egentlig tænkt som en nedskrivning af Beinbrecher III: Thanquols plan, men det udviklede sig i sin egen retning og virker her mere som en selvstændig sequel.

Handling

Screenshot 2019-02-24 at 12.12.39
Peak skaven (en af spilpersonerne). (illustration: Christian Vejløe)

I kølvandet på begivenhederne der er beskrevet i romanen Skavenslayer, kommer en gruppe skaven til Nuln for at generobre visse effekter de mener rettelig tilhører dem. Men byens magikere flytter materialet rundt mellem forskellige lokationer, og samtidig er der to kulter – for hhv. Nurgle og Tzeentch – der blander sig i kampen. Skaven er fra naturens hånd upålidelige rygstikkere, og disse rottemænd er kun forenet gennem deres fælles mission og gensidige mistro – og der er da også, helt forventeligt, (mindst) en forræder med. Handlingen drives af karakterernes søgen og træfninger med andre fraktioner der vil forhindre dem i at vinde deres bytte, snarere end et overordnet plot. Jeg synes ikke det er helt klart hvad effekterne egentlig er, men de tjener også mest som en MacGuffin.

Indtryk

Rotternes hævn er en tour de force i „Oldhammer“ – Warhammer af den gamle skole, med masser af snavs, sygdom og vold, men her dog mere kulørt end realistisk. Der er rigtig meget fluffy indhold: en lang beskrivelse af skaven-samfundet, en guide til hele Nuln (oversat fra en fan-artikel på nettet) og byens magtmennesker der ikke optræder i scenariet, foruden lige en guide til de forskellige skaven-klaner (formentlig også oversat fra en anden kilde?) og deres specielle våben – men næsten ingen handling. Der er fx en flot illustration af Grey Seer Tchinn der giver missionen, men ingen beskrivelse af ham eller scenen hvor han gør det – den eksisterer kun som et punkt på flowchartet. Barberet ned er der fem lokationer („knudepunkter“) med tilhørende bipersoner (på hver en halv til en hel side), men de kommer ikke med forslag til hvad der skal ske. Det er helt op til spillederen at iscenesætte ud fra grundpræmissen: Rottefolket vil have deres Warpstone, og det vil menneskene forhindre – samtidig med at „de hårløse aber“ vil være mulige at spille ud mod hinanden. Nedenunder det ligger der et antydet intrigespil mellem karaktererne (der i øvrigt er fine og meget power-fantasy-agtige). Den mest konkrete handling er faktisk forslag til tilfældige møder i byen. Det er muligvis det mest sandkasseagtige scenarie jeg har læst.

Klatch One-eye - sheet
Custom karakterark (af Kenneth Madsen).

Men samtidig er jeg ikke i tvivl om at det kan blive sjovt. Man kan sagtens se karaktererne tosse rundt for sig, og hvordan man kan skabe kaotiske konfrontationer bare ved at bringe de forskellige fraktioner sammen. Og så bare det at spille de ret ekstreme karakterer. Det hele er bare så indforstået – hvis ikke man i forvejen er inde i skaven-kundskaben, tror jeg ikke den vedlagte Wall of Text skaber nogen dybere forståelse. Jeg vil være interesseret i at høre fra folks spilerfaringer.

Reglerne (1st. edition) er ført helt igennem – der er lækre karakterark, stats på mange bipersoner, og der henvises til Risk Test osv. Særlige skaven-våben og evner har også sit eget afsnit.

Grim & Gritty?

Hvor Warhammer er det? Der er som jeg lagde ud med at sige, ingen tvivl om at forfatterne har elsket Warhammer og er godt inde i stoffet. Jeg ved ikke hvor meget af materialet er planket/omskrevet, og hvor meget der er originalt, men det hele føles meget „ægte“. Vi har som sagt skaven (ovenikøbet som karakterer), Warpstone-våben, tie-in med romanuniverset, troldmandslaug, hele to (faktisk ret kreativt tænkte) kulter, natmænd og kloakstoddere og sikkert meget mere. Jeg snublede lidt over at Nuln skulle have været mere frisindet inden Emmanuelle von Liebewtz end under hende, men det lader til at være taget fra Skavenslayer, så det vil jeg ikke betvivle (blot fastholde min egen opfattelse).

NB: På Fastaval 2019 får man igen chancen for at spille skaven, nemlig i Rotteræs.

Tak til Thais der havde de manglende filer (kort og karakterer), så Alexandria-sættet nu er komplet.

Dette er sæson to af [◄◄] Gensyn med scenariet: Oldhammer. Jeg læser Warhammer-scenarier der er tilgængelige på Alexandria, udkom tidligst år 2000 (frem til 2009) og med god vilje kan siges at være Warhammer. Du finder en liste her.

Næste gang er det endnu en meget løst forbundet serie, nemlig 3x Død, og jeg tager dem i én omgang.

One thought on “[◄◄] Beinbrecher III – Rotternes hævn

  1. Kristian marts 26, 2019 / 9:13 am

    Jeg har helt glemt at nævne, at én af bipersonerne i Beinbrecher III er flyttet med over i Rotteræset (som jo også er et skaven-scenarie, sat i Nuln….)

    Liked by 1 person

Skriv et svar til Kristian Annuller svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s