[Neuhammer] Heart of Darkness

[Neuhammer – en gennemgribende revision af Warhammer! Del 2]
Inden jeg kan sige hvordan reglerne skal fungere, må jeg først definere hvad de skal kunne. Mao., hvad er det for noget rollespil der foregår i (mit) Warhammer?

Kernen

Det er historier om at være underdogs i en rå og uretfærdig verden der er dømt til undergang. Temaer kunne være klassekamp, korruption, kulturel fordærv. Fortællingernes helte er dem der kæmper imod. De risikerer bitterhed, traumer, fortabelse og invalidering … men vinder chancen for social mobilitet (egen vinding) eller bare personlig integritet (håb). Mudderet og mørket er afvejet af sort humor og en næsten satirisk tone. Det er kosmisk horror der har forladt kosmos og manifesteret sig som et evigt ekspanderende sort, usynligt hul midt i civilisationen.

Rollespillet

Som antydet i foregående indlæg mener jeg ikke Warhammer behøver favne alle typer fantasyfortællinger. Der er mange andre og bedre muligheder for at spille dungeon crawls og skirmish i skoven. Lidt populært kan man sige at jeg vil optimere spillet og systemet til de bedste dele af The Enemy Within. Det får selvfølgelig også indirekte en afsmitning på beskrivelsen af verden, men det er et afsnit for sig selv.

Det er primært eventyr der foregår i byer, landsbyer eller „særlige settings“ (gotiske slotte, ruiner, templer etc.). Dvs. at det enten er relativt trygt at rejse (sikre veje) eller urealistisk (dvs. det ligger uden for det jeg vil). Handlingen kan sagtens foregå på landet eller i en mørk skov, men jeg interesserer mig ikke for pakkenelliker eller foragering. Historierne har fokus på socialt spil, efterforskning, mysterier, list, intriger, mord, magi, alvorlig vold (ikke balancerede encounters) og fordærv, både personlig og i verden. Kaos er altid den aktive eller usete bevæger, dvs. at der altid er fare for korruption, af den enkelte eller samfundet. Dermed har historierne en social og politisk vinkel.

Det ligger i præmissen at kampen er håbløs og livsfarlig, men karaktererne er netop helte fordi de prøver alligevel – uagtet at deres motiver måske (sandsynligvis) er selviske. Fjender og den herskende klasse har hjemmebanefordel, men spillerne må ikke føle at de bliver tvunget ind i historien uden også at de kan lugte en belønning.

System

Okay, så nu kan vi benhårdt skære tunge regler for rejse fra (heste og vogne, rejsedistancer, encumbrance) og taktiske kampsystemer (turbaseret frem og tilbage, afbalancering, våbenlister). Det giver heller ikke mening at granulere Skills i samme grad, for det vil enten være basisviden karakterne helst skal have, eller viden som er forbudt og farlig, og som det handler om at . Hvordan man griber en udfordring an, er væsentligere end ens præcise stats.

Til gengæld har jeg brug for bedre systemer til at håndtere intrigier og sociale konflikter (hm, altid en udfordring), et kampsystem der er hårdt og hurtigt (måske delvist abstrakt), og en metamotor der belønner risikovillighed, men samtidig fastholder dødelighed, slid og forfald (man kunne kalde det Fate). Det hele skal være bundet sammen af et karrieresystem der dels siger noget om verden og dels noget om de personlige ofre og gyldne muligheder der kan vise sig for den tapre (tåbelige) der udfordrer Kaos.

(Læs del 1: Out With the Old!)

3 thoughts on “[Neuhammer] Heart of Darkness

  1. Peter Dyring-Olsen februar 12, 2020 / 1:31 pm

    Det er et spændende projekt – og interessante overvejelser. Jeg deler din kærlighed til Warhammer, og følger derfor lidt ekstra med.
    Jeg bliver ved med at vende tilbage til, at en forsimplet udgave af BW ville være rigtigt godt. Ikke mindst, fordi der i forvejen er en del Warhammer i BW. Derudover synes jeg at særligt Circles ville være en passende mekanik til en mere moderne udgave af Warhammer, hvor spillerne kan få mere indflydelse på, hvem de kender i de forskellige kredse – og meget spil kan opstå spontant derfra. Så, en Warhammer-udgave af Mouse Guard, i virkeligheden – nok med en mindre rigid GM Turn… Findes det mon allerede?

    Liked by 1 person

  2. Peter Dyring-Olsen februar 12, 2020 / 1:36 pm

    Plus Nature kunne snildt hackes til at repræsentere Kaos/Orden

    Like

  3. johsbusted februar 13, 2020 / 11:04 am

    Jeg synes ligesom Peter det er mega spændende, men jeg ved ikke om jeg ville gå BW/Mouse Guard vejen – måske fordi jeg synes de spil er så mega svære at få til at flyve.

    I Martins og mit novellescenarie til årets Fastaval bruger vi kort (bl.a. Karrierekort, men også Korruptions- og sårkort). Det er et ret enkel greb uden særlig meget mekanisk bag, hvor hvert kort er en beskrivelse (og man skal bruge x antal kort for at komme forbi en forhindring).

    Det fungerer fint ift. en novelle, men vil nok føles lidt for let i en kampagne.

    Jeg har overvejet om man skulle arbejde med moves. Evt. på kort. Hvor man får/ køber moves fra sin karriere. Det passer også sammen med noget som er ret warhammer for mig, nemlig lidt mærkelige og skøre “trappings”. Altså ikke pakkenelliker, men seje materiale dimser såsom barberens skarpe knive eller coachman’ens blunderbuss.

    Sådan at “Mighty blow” er et move, men det er “Blunderbuss” også.

    Liked by 1 person

Skriv et svar til Peter Dyring-Olsen Annuller svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s