[Neuhammer] Magi, forfra

Jeg springer lige lidt i det, for som jeg nævnte for nogle uger siden, har jeg rodet en del med magi i Warhammer-verdenen. Så jeg går lige lidt væk fra mekanik (de der talenter kommer også til at kræve noget arbejde!) og over til head-canon, men på et tidspunkt skal det jo så helst føre tilbage til det mekaniske (og fiktion – altså konkrete eksempler på bipersoner og oplæg til eventyr).

I gamle dage havde vi nogle bestemte klasser af magi (Elementalist, Necromancer osv.) og så en Battle-gruppe som typisk var den karaktererne trak på. Så blev farverne introduceret, og de har været ret konstante siden 2nd. edition. Jeg synes de er … okay. De er i hvert fald blevet et særkende for Warhammer, og det synes jeg man skal fastholde og udnytte.

Men der er også nogle ting jeg synes er gået lidt skævt:

Et æstetisk spørgsmål

Jeg bryder mig ikke om de fjollede hatte og pyramider m.m. i Altdorf. Tony Ackland tegnede jo stort set alle akademikere som enten klædt i et lagen eller totalt high fantasy. The Enemy Within fandt heller ikke rigtigt et godt leje på det punkt. Da farverne først blev introduceret, lå stilen i forlængelse af grundbogens skøre high fantasy-stil (altså ikke tysk senmiddelalder), nu bare i vilde farver. Efterhånden slog så den mere ekstreme dresscode igennem hvor hver farve fik en foretrukken stil – med den uheldige effekt at vi reelt så den samme Bright eller Amber troldmand hver eneste gang der optrådte en i en illustration, for pludselig var der kun én måde at se ud på. Det vil jeg gerne væk fra.

Farver kontra karrierer

En anden effekt af de nu meget definerede farver er at de har opslugt andre karrierer og dannet noget dumt overlap. Alkymisten og druiden forsvandt som selvstændige karrierer, og den lilla troldmand ligger et lidt kedeligt sted mellem en Morr-præst og en nekromantiker.

Magiens rolle og styrke?

Der er også en uklarhed om hvad man egentlig synes om magi i Imperiet? Det har altid været sådan lidt suspekt, men nu præsenteres det nærmest som livsfarligt at være troldmand (hvilket ingen vel reelt spiller med?), samtidig med at man har en statssanktioneret uddannelse på så højt et power-niveau at det næsten knækker verden. Hvis man gennemførte det og sagde at farvemagi var forbeholdt high level karakterer eller bipersoner, og at karaktererne måtte klare sig med farlige, inferiøre traditioner, kunne det måske være interessant nok, men lige nu synes jeg ser kanon blive ignoreret i vid omfang.

Neuhammer

Så for Neuhammer gælder følgende principper:

  • Al magi er Kaos. Kunsten er at udføre den så sikkert (men samtidig effektivt) som muligt
  • Magien er ikke i farver. Det er bare én måde at forstå og udnytte den på
  • Farverne eksisterer som en meget effektiv magisk skole med høje statslige krav
  • Væk er de tossede kostumer osv.
  • Genindført fra den oprindelige farve-ide fra White Dwarf: Farverne har styrker/svagheder over for hinanden
  • Forskellige karrierer kan være god forberedelse til farvemagi, men nu med større variation (en alkymiker kan være “almindelig” kemiker, rød troldmand, elementalist – whatever!)
  • De fleste magikere ude i verden (fx karaktererne) er “muddermagikere” (Petty/Battle Magic + de nye grene såsom hekse og troldkarle + farvemagikere under oplæring)
  • Elementalisme og Illusionisme (fra 1st edition) m.m. findes som ældre skoler der blev udkonkurreret af farvesystemets indførelse under Magnus den Store
  • Visse arter af magi er forbudt, visse er ildesete, og visse er accepterede. Så det er et kompliceret forhold. Men heksejægere er blevet en alt for udbredt ting i nyere Warhammer, og det vil jeg væk fra
  • Der er alt for meget fumble til min smag i ny Warhammer – i Neuhammer handler magisk kunnen netop om at begrænse fumbles/Kaos.

Næst: Hvad er magi, og hvordan fungerer det?

10 thoughts on “[Neuhammer] Magi, forfra

  1. Thais Munk maj 3, 2020 / 8:51 pm

    I Doomstones HD har vi gjort det sådan at farverne er en sandhed, måde at forstå magien på. Jeg spiller skovelver, som i 4th ed kan se magiens vinde. Der har jeg valgt at køre meget på mysticisme, hvor min karakter i langt højere grad hører og lugter ting frem for bare at se dem. Nu er det også en kampagne med fire element-stene, som i høj grad bygger på elementarisme fra 1st edition.

    Jeg kan virkelig godt lide den blanding du har gang i her. især det der med at smide åndssvage pyramider og tilsvarende pjat ud. Det giver meget god mening ala Realms of Sorcery til 1st edition, hvor det er muligt at få tilladelse også selvom man ikke tilhører en af de 8 farver. Jeg får helt lyst til at skrive regler for dværge runesmede til første supplement til Neuhammer nu! 😀
    Jeg er desuden helt enig med dig ift heksejægere!

    Hvad er dine tanker om præster?

    Liked by 1 person

    • Thomas Munkholt maj 3, 2020 / 11:02 pm

      Ja, jeg tror min version dybest set er meget anno 1st ed. Realm of Sorcery i sin grundopdeling (farver, ja, men ikke klar til at opgive de gamle inddelinger). Men der kommer nogle twists på det 🙂 Mere i morgen.

      Og som du er inde på, masser af gode rollespillere finder selvfølgelig på måder at håndtere magien på en interessant måde, som med din mysticisme. Jeg tror det her udspringer af at jeg længe ikke har haft lyst til at spille en magiker i Warhammer (selvom jeg nok kunne finde en løsning der ville være interessant for mig selv), så nu forsøger jeg at finde ind til noget der tænder mig på hele den magiske verden.

      Runesmede har jeg ingen løsning på selvom jeg faktisk har dem med i Unævnelige kulter, så det ville være velkomment! 🙂

      Like

    • Thomas Munkholt maj 3, 2020 / 11:04 pm

      Jeg runder præster lidt i næste indlæg, men det bliver en senere serie. Kort fortalt: De kan noget (en hel masse faktisk), men ikke besværgelser (mao. et helt nyt system, for hvorfor helvede ikke). Faktisk er jeg tættere på jack Yeovil-bøgernes “ingen trylleri til præsterne” selvom jeg husker at jeg i sin tid var meget fortørnet over ikke at se Storteogonisten gå amok med spells i Drachenfels. 😀

      Like

  2. thomasheebollholm maj 4, 2020 / 10:11 am

    Det er spændende tanker (selvom jeg hader colours of magic i enhver form ;-)). Jeg har for nylig læst Dungeon Crawl Classics, og deres magi-system er i virkeligheden nok det mest metal (og dermed Warhammer) jeg nogensinde har læst. Har du overvejet at kigge på DCC til inspiration? Rækkevidden i effekter og straf/korruption samt spellburn burde kunne overføres med meget få ændringer. Jeg har i hvert fald tænkt mig at skæve til det fremover 🙂

    Liked by 1 person

    • Thomas Munkholt maj 4, 2020 / 10:54 am

      Haha, der er altid nogle skide spildesignere der kommer op med fede ideer! Det er derfor jeg elsker at læse rollespil, men det er også skruen uden ende. Det lyder helt sikkert interessant, og måske kommer jeg til DCC en dag. Men lige nu håber jeg stadig at kunne få det til at fungere inden for den kreative ramme der er sat op.

      Like

      • thomasheebollholm maj 4, 2020 / 10:59 am

        Selvfølgelig og fuldt forståeligt. Dine tanker er altså ret spændende og jeg kommer helt sikkert til at lade mig “inspirere” :-). Men DCCs magi blew my mind. Det var på mange måder, det jeg havde savnet i Warhammer – selvom det selvfølgelig skal tweakes lidt. Men det gør magi skræmmende, virkeligt magtfuldt og vanvittigt farligt for brugeren og omgivelserne. Dermed bliver det også en god kur mod High fantasy med magicfixes mod alle problemer i samfundet – store som små

        Liked by 1 person

      • johsbusted maj 4, 2020 / 12:23 pm

        lænestolsrollespil (podcasten) snakker også om DDC i deres seneste afsnit. Det lyder… interessant og jeg er sikker på at der en del at hængte i det.

        Måske ville deres anmeldelse af systemet være en fin indgang.

        Like

      • thomasheebollholm maj 4, 2020 / 12:58 pm

        Faktisk er deres Quick start som kan hentes gratis som pdf på Goodman games glimrende til at forklare basis

        Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s