[Neuhammer] Magi 101

I det følgende vil jeg forsøge at redegøre for hvordan jeg mener magi fungerer i Warhammer-settingen. Det bliver langt og nørdet.

Orden vs. Kaos, tro vs. magi

Rent metafysisk er der i Neuhammer en væsentlig ændring ift. andre versioner (men tættest på den første introduktion af farverne i White Dwarf). Kaos, sådan som det strømmer ind i verden gennem polerne, er et kværnende mørke af magtfuld forvanskning. I sin rå form er det vildt, destruktivt, kaotisk, stærkt, men ubrugeligt. Det er cthulhuidt i sin ringeagt for jordiske væsner. Man tilgår det derfor gennem et filter. Groft sagt kan man sige at magien findes på en lodret akse af sort forneden (rå magi) og hvid foroven (raffineret). Jo grovere et stof man trækker på, jo mere udsat for mutationer og vanvid er man. Derfor er bunden på aksen forbundet med Kaos. Men! Selv højt oppe ad aksen er magi stadig kaotisk i sin essens, så magisk set er modsætningen til Kaos ikke Orden. Det er lys, og kun i sin aller reneste form kan magien siges at være renset for Kaos – en bedrift der nærmest kun er teoretisk, men Teclis og andre højelvere kommer tæt på.

Kaos forener magi med tilbedelsen af dæmoniske væsner. Derfor er “den gode” modsætning til Kaos ikke “god magi” (vs. “ond (kaotisk) magi”, men Orden der blandt de fleste dødelige racer kommer til udtryk i tilbedelsen af guder, stræben efter en højere orden/mening/struktur. Nu er det stadig Warhammer, så troen er ofte uren, korrupt osv., men rent teorisk hænger det sådan sammen.

Magisk kraft strømmer nedefra og op, så ødelæggelse og forvanskning og rå kraftudladning ligger lige til højrebenet for Kaos-troldmænd (der samtidig er en form for præster), men det er også en negativ spiral: Magien øger indstrømningen af Kaos med alle de farer og mutationer, for ikke at nævne uforudsigelighed, det medfører. Kun “rene” Kaosmagikere befinder sig her. De er i Kaosmagternes tjeneste. Deres forskellighed er ikke koblet op på farverne (som det sommetider er præsenteret i nyere Warhammer), men på deres mørke gud – og variationerne mellem dem ligger mere på linje med forskellene på præster med deres forskellige guder.

Det betyder samtidig at deres brug af Kaosmagi er et udtryk for noget der ligner (u)hellig manifestation af guddommelig kraft (sortekunst) og dermed den diametrale modsætning til Orden (de klassiske guder og præsternes mirakler). Mao. er Kaosmagi både i modsætning til Orden (guderne) og til elvernes transformerede lysmagi.

Forestil dig at magien som nævnt er et spektrum fra sort til hvid, fra Kaos til ingen Kaos, men stadigvæk det samme. Og så er der en anden, mere dualistisk måde at betragte det på, nemlig den teologiske: Kaos vs. Orden. Denne religiøse, dualistiske tilgang er selvfølgelig også grunden til at heksejægere ser med skepsis på alle magikere (al magi er Kaos), men de fleste er mere pragmatiske og kan godt se at mange troldmænd kan gøre nytte (og det er jo mest farligt for dem selv).

Man kan også se det som et V med Kaos i bunden og to (skæve) lodrette akser. Den ene er stadigt lysere magi, den anden er stadigt renere orden (tro). I bunden af V’et er de to arme tæt på hinanden, så det er naturligt at der er et overlap mellem gudetilbedelse og sort magi (kaoskulter og onde troldmænd er et naturligt makkerpar).

Fodnote om gudernes magt

Guder og præsternes overnaturlige formåen er dermed et selvstændigt emne til senere udforskning, men lige et par konklusioner at have in mente:

  • Magi er godt, men det trækker altid på Kaos (puster til gløderne), så det er meget risikabelt at bruge mod Kaos (fighting fire with fire).
  • Orden er derimod en effektiv Kaos-modgift, repræsenteret ved templerne (der så kan være mere eller mindre rene og effektive). (Men i mit system har de ikke “spells” som magikere, så de er begrænset på dén konto).
  • Sigmars krigerpræster (og visse andre templer) er populære i krig: De er en direkte modpol til Kaos og har ikke den samme forstærkende, uforudsigelige effekt. Og selvom deres mirakler (manifestationer?) ikke er lige så potente som rå magi, er de mere stabile og inddæmmede.
  • En tanke man kan overveje: Eftersom templernes mirakler ikke tiltrækker Kaos, er det så fordi der faktisk er tale om form for essensmagi (altså ren, hvid magi), således at de to par modsætninger i virkeligheden befinder sig på én og samme akse?

(Som du måske bemærker, er det her min udgave/forståelse af Ordens-“guderne”. De (altså “Gods of law”) findes muligvis som idealer, men det panteon der findes i Den gamle verden, er nu engang så langt de dødeliges fantasi rakte (enkelte fanatikere går dog videre og nærmer sig ren Orden i deres gudeopfattelse – zeloter, flagellanter og gale fundematelister). Jeg glæder mig til også at folde dén del af universet ud, for helt ærligt, de nuværende guder er sgu lidt forudsigelige).

Magiske vinde, farver og Kaos

Det er vigtigt at huske at farverne blot er det seneste og bedste bud på at organisere vindenes kaotiske kraft – og måske er det ikke engang vinde. Det er et regime til at forhindre Kaos i at udvirke for voldsomme effekter på troldmanden, samtidig med at det giver ham adgang til dets magiske energi. Så det er stadig farligt – hvis ikke det var det, ville magien være tandløs.

Men når en troldmand trækker på en farve (eller et element eller en illusion eller blodet), øger de også dens potentielle effekt hvor hun gør det. Dvs. at Kaos, der trækker på alle aspekterne af vindene, altid bliver stærkere af det. Det gør magi ekstra farligt at bruge imod Kaos. Til gengæld gælder det også den anden vej: En magiker kan have stærkere vinde at trække på i en kaoskults nærhed, noget særligt farvemagien har dygtiggjort sig i. Det er derfor Kaosguderne sommetider kobles med magiens farver: Det er kollegiernes troldmænd der har lavet en vurdering af hvad de kan forvente at høste af farvet vind i nærheden af de forskellige Mørkets Fyrster. Men Tzeentch eller Nurgle tænker ikke i grøn eller lilla eller whatever.

Magi har ingen farve

Teclis gav menneskene farvemagien for (kun) 200 år siden, men det er vigtigt at forstå at det bare er én tolkning af noget uforklarligt. Menneskene havde også magi før den tid og forsøgte at kontrollere den på forskellige måder. Blodmagi er måske en af de ældste (i dag kalder man brugerne for hekse/heksemestre, og det er forbudt). Elementalisme var udbredt på Sigmars tid og gennem hele det tusindårsrige der fulgte (og der er stadig en del udøvere). Og i Imperiets mørkeste år (de seneste hundrede år frem til Magnus) opstod illusionisme, en udspekuleret kunstart der har det svært i disse oplyste tider, men ikke desto mindre stadig praktiseres, særligt uden for Imperiet hvor man ikke har adgang til farvekollegierne. Der findes også andre skoler, som fx nordens ismagi.

Højelvernes system handler egentlig heller ikke om farver. Det handler om klarhed, om at opnå en så forfinet tilgang til Kaos at det genfødes som stjernernes oprindelige lys. Opdelingen i farver er bare en mystisk/mekanisk tilgang til at gøre noget metafysisk mere funktionelt. En form for prisme.
En fysisk lokalitet kan for en farvemagiker fremstå som stærkt påvirket af en bestemt farve, men det er vigtigt at huske at det kun er tilfældet fordi betragteren subjektivt ser stedet gennem en særligt farvet linse og har øvet sig på netop dét i hele sit liv (eller lærlingetid). En dag vil man måske indse at det er ikke er en lilla vind der kredser om en kirkegård fordi man ikke længere benytter den samme inddeling. En elementalist vil måske se samme gravplads som præget af jord og mørke, mens illusionisten trækker kraftig inspiration fra de dødes historier hun kan omsætte til overbevisende syner hos de levende. Højelveren skelner slet ikke farven, men ser blot en stærk koncentration af lys, måske med en svag aura af farvetoner (det var trods alt dem der fandt på farveinddelingen).

Nu har jeg afmystificeret det lidt, men det er vigtigt at fastholde at kollegiernes kunst har et hidtil uhørt potentiale fordi det beskytter brugeren relativt godt mod Kaos, samtidig med at det tillader at trække effektivt på det og manifestere det kraftfuldt. Men det er også en elitemagi der er de færreste forundt.
Virkeligheden er at de fleste magikere i Imperiet må nøjes med det kollegierne nedladende omtaler som muddermagi.

Muddermagi

Inden man bliver en farvemagiker, arbejder man med magi i uren form. Mange kommer aldrig videre herfra. Det er forbundet med en lille risiko, for den totale sammenmudring af farver er i sin yderste konsekvens det samme som sort magi. Men det er et sjældent problem, for “pløret” er ret svagt netop fordi det kun har fat i en håndfuld tilfældige farver ad gangen. Det er i sig selvfølgelig stadig risikabelt at åbne op for kaosvindene.

Magien findes overalt og i forskellige grader, og alle mennesker har potentialet til at åbne sig for dem. Får man først hul igennem, kan man relativt hurtigt lære teknikkerne til at udføre magi (det er derfor muligt at benytte magi som en eventyrerkarriere).

Der findes forskellige metoder/skoler/traditioner inden for denne grove magiform, men de starter med den samme basiskarriere. Da fx hekse arbejder med blod, ser man almindeligvis med skepsis på muddertroldmænd – det er aldrig til at vide om de har taget en genvej der gør dem korrupte og farlige for deres omgivelser. På den anden side er de sjældent helt så farlige på grund af deres begrænsede kontrol.

Farvehierarkiet

Her er den lodrette magiske akse. Bemærk: Disse termer tager udgagspunkt i en elversk tolkning af magilæren, men uanset hvordan man betragter det, er ideen om en lodret akse med råkraft nederst, forfinet essens øverst og forskellige miks og udtryksformer ind imellem nyttig.

Hvid: Kaos transformeret til ren energi. Matcher selv den rene Kaos i styrke. Forbeholdt de mægtigste (mytiske) elvermagere. Kan siges at være guddommelig (?).

Regnbuen: Farverne i én samlet, ren buket. Forholdsvis sund, og man kan plukke frit. Ikke så fysisk kraftfuld (manglende effekt i den materielle verden) grundet mangel på Kaos, men man kan kompensere ved at skrue op for den mentale kontrol fordi det er ret ufarligt. Derfor udbredt blandt højelvere (der har høj intelligens/vilje).

Teclis’ farvelære: Kollegiernes 8 rene farver. Man fokuserer på én farve ad gangen for at begrænse bivirkninger ved Kaos. Imperiets fornemste magiskole. Afbalancerer menneskets naturlige talent for Kaos og ødelæggelse med streng disciplin.

Andre skoler: Farvemagikere under oplæring. Elementalisme, illusionisme, ismagi. Giver god, basal kontrol. Indsigt i magien i form af glimt af farve (eller en anden form for system). Farvekollegierne regner dette niveau for muddermagi, på nær deres egne lærlinge, naturligvis.

Muddermagi: “Petty magic”, troldkunst (“hedge magic”), hekseri osv. Ofte enten forbudt eller svag. Svag fordi magien ikke udnytter Kaos optimalt, og skruer man op for den, er den farlig grundet ringe kontrol.

Malstrømmen: Kaos-tilbedere opererer her, hjulpet af deres mørke guder. Onde magiske traditioner (dæmonpåkaldelse og nekromanti) – ikke nødvendigvis så fokuseret på Kaosguderne, men afhængig af den rå kraft der samler sig her. Men også uforsigtige muddermagikere kan falde herned. Potentielt højt udbytte, men det kræver en høj pris i form af bivirkninger, ødelæggelse, mutationer og uforudsigelighed (det kan afhjælpes ved at specialisere sig).

Dybet/Bythos: Kulsort, rå Kaos der æder selv Kaosguderne op. Her fødes dæmonfyster. Magi der er i stand til at forvanske hele kontinenter. Direkte fra rummets dyb. Umuligt at kontrollere – man kan ofre sig for kortvarigt at dirigere det i en retning, men intet mere.

Næst: Introduktion til farvemagi!

3 thoughts on “[Neuhammer] Magi 101

  1. johsbusted maj 4, 2020 / 2:27 pm

    Mega godt arbejde Thomas!

    Det er rigtig godt og passer meget godt med min egen fortolkning af Warhammermagi, men da jeg er stadigvæk ikke så stærk i 4 ed’s magi-system/kosmologi, så hænger jeg nok fast i min fortolkning af 2 ed’s, hvor jeg lånte en del af 1 st. Om ikke andet, så ventede vi så længe på Realms of Sorcery (1st) at det ville være synd ikke at bruge den 🙂

    Der er noget med det kultiske og magi. Og her har jeg nok mere blandet end din kosmologi lægger op til. Jeg tror, at jeg synes, at mirakler overhovedet ikke er magi, men snarere kommer fra Guderne. Det guddommelige er altid allerede en slags orden – som du også skriver – der er overmenneskelig, men ikke som sådan magisk.

    Jeg kan godt forstå, at man har behov for at bede til noget større når man feder rundt i Malstrømmen, men selvom kultisterne tror det så kommer kaosmagien ikke fra deres afguder. Afguderne er blot vejvisere i (og født af) malstrømmen.

    Jeg elsker forresten, at Bythos æder Kaosguderne op. At de overhovedet kan kategorises som den ene eller anden gud med aspekter gør Kaosguderne meget lidt kaotiske. Det har jeg altid haft det lidt pres over. Især fordi jeg faktisk synes at menneskenes guderne faktisk har mindre afklaret aspekter og meget mere er en rodbunke end vores fire(/fem) Kaosguder.

    Det hænger jo sammen med antik filosofi

    Måske fordi jeg mere ser kampen mellem kaos og orden, ser jeg som en kamp imellem fluks og stasis. Der er noget Platon og Heraklit gemt her.

    Orden, lyset er låst i bevægelse og på den måde livløst. Kaos er for meget liv og bevægelse, som kræftceller. Det er ikke som sådan godt og ondt, men det “gode” er snarere et sted i mellem de to poler, men det idealtiske i os mennesker, som søger orden gør, at vi idealiser orden over kaos. Det er også derfor at kirken elsker Platon over Heraklit.

    Liked by 1 person

    • johsbusted maj 4, 2020 / 2:33 pm

      Foresten, hvor er The Old Ones i din kosmologi?

      Jeg har ikke så skematisk i min og det meste er bare noget rod uden sammenhæng, men med retning. Jeg kan dog mega godt lide din beskrivelse af magiens “Farvehierarki” 🙂

      Like

    • Thomas Munkholt maj 4, 2020 / 2:52 pm

      Det er noget spændende filosofi, og jeg kan godt se pointen, tror jeg. Man kan måske sige, i minforståelse, at menneskene netop tilstræber “det gode” i stedet for at stræbe efter “orden” (too much of a good thing). Ang. kultisk magi, så er jeg lidt inde på at der netop dér sker en naturlig sammenblanding, og jeg har det fint med at sige at det er umuligt at vurdere om “magien” er noget der kommer fra Kaos eller som gave fra Kaosguderne.

      Ang. Old Ones, så havde jeg faktisk ikke tænkt på dem. Det samme egentlig med elverne – perspektivet her er menneskenes. Men ift. Old Ones, så tænker jeg … hm, at de havde noget der fungerede for dem da de var ude i rummet. Måske det samme som Kaos, men det kom ikke til udtryk som Kaos. Men siden deres “earthfall” er de fanget i samme problematik som de andre racer: De har formentlig en “ren” forståelse af magi, men den er korrumperet af Kaos. Jeg forestiller mig deres tilgang er megafarlig, for de forsøger at gøre de samme ting som de kunne engang, men med beskidt brændstof. Hvad og hvordan ved jeg ikke helt.

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s