[Neuhammer] Elementær farvelære

Jeg runder Neuhammer af for denne gang. Jeg er begyndt på guderne, og det bliver godt (i hvert fald interessant, synes jeg), men jeg vil generelt prøve at lukke projekter ned, ikke åbne flere op. Det kan generelt indebære mindre aktivitet her på bloggen i en periode.

Magiens kollegier og deres forskellige farver

Jeg begyndte på en større gennemgang med et indlæg per farve, inklusive bipersoner, men det bliver for omfattende lige nu (og helt ærligt nok heller ikke interessant). Så her er i stedet en hurtig gennemgang af alle otte farver med stikord til pontetielle evner/effekter.

Et par ting at bemærke: For det første er det et virkelig sært metafysik system. De otte farver beskriver ekstremt forskellige ting, men uden at det føles som om de giver en dækkende beskrivelse af virkeligheden (hvorimod elementalismens fire substanser er klassisk og klar). Det understreger bare min forståelse: Farverne er en subjektiv tilgang til at se og håndtere magi, det er ikke magien der har otte farver. Og det fører videre til det næste: at det er højelvere der har fundet på det – den vinkel synes jeg ikke man har taget højde for.

Så det første man skal skrive sig bag øret, er at Teclis sandsynligvis hverken gav menneskene det fulde eller sande billede. Det andet er at menneskene givetvis misforstod eller forvanskede en hel del af det de fik.

Hvid

Som antydet tidligere er hvid snyd. Det er ikke en farve, men det øverste “element” i højelvernes magiske system. Det hvide kollegie har fået særbehandling og er lidt federe – renere – end de andre (faktisk er det tænkeligt at Teclis har tænkt det sådan, som en failsafe mod menneskeligt misbrug). I Neuhammer er der dog ét punkt hvor hvid er svagere end i kanon, for dér virker det mod både dæmoner og udøde, og det spiller ikke. Udøde hører til under lilla, men til gengæld kan “dæmoner” være mange ting – det er alle væsner der er forbundet til kræfter der har deres udgangspunkt i rummets dyb (Warp Space), så det gælder dæmoner, eudaimoner (engle) og visse rent magiske væsner og manifestationer, fx tjenende ånder. Til en vis grad formentlig også guder, men så er vi oppe i noget meget undtagelsesvis powerplay. Glemt alt om pyramider og hierofanter.

Fx: offensiv lysstråle, offensive issplinter, defensivt isværn, lys/blænde/oplyse, telepati/tankelæsning, teleportere (lysets hastighed), ley-linjer, fokus/disciplin/moral, anti-Kaos, anti-dæmoner, auralæsning, astrallegeme, tjenende lysånder, heling af sindet, fremskyndet/optimal heling, kreativitet/indsigt/geni, finde vej/lysspor

Gul

Gul ser jeg som elvernes jordelement. Guld er tungt og fast, men også rent og fleksibelt. Derfor virker gul magi ikke kun på guld (metal), men i mindre grad også på stof der har en fast kvalitet, mest oplagt jord. Metal kan gøres levende gennem magnetisk kraft. Manipulation af stof er også en del af det, men ikke alkymiens transmutation fra ét stof til et andet – det kan kun bruges til at ændre proportioner inden for et stof eller forvandle dets udseende. Det menneskelige twist er at man i denne oplysningens tidsalder (host) også bruger det til mekaniske formål – en opfindelse der ikke helt fungerer? Et lille skvis gul magi kan være løsningen. Det hænger også sammen med urværksvæsner og mekaniske golemer. (Alkymister findes i Neuhammer, men de er ikke (nødvendigvis) gule magikere – det kan også bare være mennesker der i århundreder har arbejdet med eliksirer og transmutation ud fra kemiske og mystiske metoder).

Fx: leviterende våben, styrke/skærpe metal, stærkere rustning, svække modstanders udstyr (tungt/rustent), øge renhed af metaller, levende metal (mekaniske tjenere), specialinstrumenter, magnetisme, begrænset kontrol over sten (mineral), forbedre underlag, gøre (metal)genstande magiske, afsløre magiske genstande, præcision i mekanismer og teknik, formændring af stof (særligt metal), udføre magi med rustning på, eliksirer, “jernhelbred”, opvarme metal (magnetisk bevægelse af atomer)

Grøn

Grøn er både flora generelt, men væde i særdeleshed. Tilsammen giver det en del vejrkontrol – hvor fordampning, turbulens, temperaturændringer og lignende indgår. For højelverne er farven i højere grad knyttet til havet end til skoven. Druider har mao. intet med det her at gøre. De er optaget af blodofre og viet til både naturens flora og fauna. Derudover har de deres eventuelle kraft fra Orden, ikke Kaos (som beskrevet tidligere). Blod er en væske med nær kontakt til liv og kraft, men farven her er grøn, så jeg tror ikke højelvernes lære indebærer blodofre (der skal vi over i hekse m.m.). Men ingen tvivl om at det er en god farve til at hele legemet.

Fx: levende fysiske elementer (træ, regn), flyvende træsplinter, kiler af is, animere rødder og grene og tjørnekrat, kontrol over væde i kroppen eller i naturen (drukne lunger), kogende vand/gejsere, helende gennemstrømning, naturlig sundhed, væskende/blødende sår, vejrkontrol, temperaturkontrol (som udtryk for naturens love/vejr), stifinder i naturen, naturlig foragering (bær, rødder), opfriske/forny/vitalisere, trække vejret under vand, gå på vandet, neutralisere gift

Blå

Blå er en ekstremt højelversk farve, og hvis menneskene forstod den til fulde, ville deres små hjerner eksplodere (kort sagt, det her er Yog-Sothoth, Porten & Nøglen). Det er en farve der henter sin kraft fra rummets dyb, fra de “sikre” passager som De ældste rejste igennem, og fra de stjerner de brugte til at navigere efter. I sin primitive kollegieform kommer det til udtryk som “varsler” og “held”. Det kan manifestere sig som noget der ligner lyn, men er det faktisk ikke – det er en elektronisk udladning, men ikke en der har med skyer (grøn) eller friktion (grå) at gøre. Det er i stedet en acceleration (ophedning) af magisk ladede ioner.

Fx: lynnedslag, skyde lyn, tordenkile, strømudladning/chok, elektrificere metal/rustning, meteornedslag, defensivt kraftfelt (knitrende elektrisk skjold), “aggresivt held” (kontrol over skæbne), “aggressivt uheld” (forbande fjender), vække hårdt sårede, ny styrke/energi, læse i stjernerne, præcision med skyts, varsler/langsigtet tænkning, ro/meditativ tilstand, bringe uventede aktører i spil/spille på den helt store skæbnebane, fornemme/forudsige magiske vinde/Kaos (der strømmer ind fra verdensrummet), navigation over lange distancer, mental/fysisk “fiksstjerne” (fokuspunkt/ubevægelig)

Grå

Grå er en af de mest misforståede/forvanskede farver. Denne farve var i Teclis’ forståelse balance (eller kontrast) – ikke den der grumsede og skumle udgave mennesker (og gnomer) praktiserer. Men grænsen er hårfin. Den “falske” grå er sortelvernes variant, og trods enkelte undtagelser, som Magnus den Fromme, kan det ikke undre at den falder menneskene mere lige for. Oprindeligt handlede grå om opklaring, om at konfrontere en fjende med hans eget mørke, at anskue tingene indirekte. Det var tæt forbundet med lyset fra Manann der spejler solens lys i mørket. Det er den materialiserede udgave af hvids essens, men uden at overgive sig til Kaos-sort. I den “lave” forståelse er det skygger, lusk, frygt osv. Det er tåge og tordenskyer – elementer der udvasker og skjuler.

Fx: offensive (usynlige) skyggetentakler, skyggespil, tordenskyer, diplomati/forhandling, maskering/desorientering/vildledning, usynlighed, spionage/snigmord, indgyde frygt/uro, illusioner, skyggeorganisationer (i overført forstand), lydløs/uset bevægelse, manifestation af fjenders egen skygge

Lilla

En anden farve der har mistet sin oprindelige betydning, er lilla. For menneskene er farven tæt knyttet til død, kirkegårde, ånder – det er en alternativ version af Morrs praksis (hvilket i setting-sammenhæng gør den ret kedelig). Højelverne er anderledes langlivede – i deres egen selvforståelse lever de snarere evigt. Lilla er derfor oprindeligt makker til blå – den er egentlig indigo. Hvor blå følger knitrende spor af energi, er lilla intetheden der opløser tid. Elverlilla er derfor uløseligt forbundet til evighed, tidløshed, ekspansion. Menneskelilla bliver bundet i materien, og pludselig ser man hvordan det hænger sammen med død og forgængelighed.

NB: For både grå og lilla gælder det (tænker jeg lige nu) at de fleste menneskelige troldmænd praktiserer den lave form, men den renere form er kendt af eliten, og enkelte mestre fastholder og udnytter den.

Fx: tidskontrol, anti-nekromanti, dræne livsstyrke, kontakte de døde, fremskynde ælde/forfald, hele ved at skrue på tiden, rive sjælen ud af legemet, sprede frygt, øge dødelighed, hele/vække sorg (følelser i det hele taget), suge kraften ud af omgivelser, forbindelse til rummets dyb, kulde/rimfrost, lufttomt rum, offensivt kuldestød, defensivt sort hul, højtidelighed

Rød

Den røde troldmand med ild i håret og glødende tatoveringer er et af kollegiernes mest kendte symboler og selvfølgelig ikke virkelig. Eller jo, han findes jo nok, men det er et lidt ekstremt billede. Når det er blevet så populært er det nok fordi det er så menneskeligt. Et levende billede på lidenskab og grådighed, skabelses- og ødelæggelseskraft, ildhu og fanatisme. Rød er formentlig meget den samme ide hos elverne, men i menneskehænder antager den en destruktiv voldsomhed. Det er effektivt at sætte ild til sine fjender, men udløsningen af kaotisk energi er farlig for alt og alle.

Fx: ildkugle, ildstråle, brandsår, varmestråling (også defensivt), aggression/energi/inspiration, opvarme genstande (metal er tungere/sværere – til dét er gul bedre), lukke sår/stoppe blødning, feber (slå sygdomme ned), modstå kulde, forstærker effekten af krudtvåben, frygtindgydende, brænde urenheder væk/rensende ild, svæve (stige som gnister), noget med aske …

Brun

Højelverne er ikke specielt kendt for at rode rundt i mudderet med lavere dyrearter. Deres “brun” er derfor snarere “essens” – en dybere urkraft end deres egen æteriske natur, den del af dem der er bundet i materien (mulden? måske derfor brun?). Brun åbner vejen til et instinkt der hos dem ellers er undertrykt, og det der (i kombination med hvid) gør dem i stand til at kommunikere med mytiske bæster såsom pegasi. Ikke underligt at det antager en mere primitiv, dyrisk form hos mennesker, men det er stadig ret meget det samme: instinkt og bæst. Men nej, ikke shamaner og ikke nødvendigvis knogler og pels og frygt for bylivet.

Fx: kommunikere med dyr, befale dyr, hamskifte, antage dyretræk/-evner, øgede sanser/instinkt, tæmme vilde dyr, sprede panik blandt fjendens ridedyr, effektive mod vildbæster (beastmen), bevægelse/smidighed/hurtighed, vække urfrygt (fight/flight), bersærk, læderhud, overlevelsesinstinkt, naturlig heling, spytte gift, ni liv

2 thoughts on “[Neuhammer] Elementær farvelære

  1. johsbusted maj 13, 2020 / 10:21 am

    Jeg er meget enig i din udlæggelse.

    Hos mig ligner de fleste troldmænd standart akademikere. Måske med få fine antydninger. Men modsat præster, hvor det er meget tydeligt hvilken guddom de tilbeder.

    For mig er det også en pointe at almuen ikke kender særlig meget til farverne. De bytter rundt på dem og glemmer ting som at det ikke er de grå, men de lilla troldmænd, der hænger ud på kirkegårde.

    Fx mødte I sidst, i vores kampagne, en Sigmar-præst, der troede den lokale troldmand var lys/hvid. Det er måske en spoiler, men det er han ikke. Hvad han er, finder I sikkert ud af næste gang, men det væsentlige er ikke farven, men at selv den (næst)mest dannende person i landbyen tager fejl af farverne, fordi det at man er troldmand er så meget mere afgørende.

    Lidt ligesom, at for de fleste, er både liverollespil og bordrollespil rollespil. Det er kun de aktive selv, som synes det er utrolig vigtigt.

    Liked by 1 person

    • Thomas Munkholt maj 13, 2020 / 6:28 pm

      Nemlig. Det er mere flydende. Man går i skole (magikollegie) for at lære teorien, blot for at møde virkeligheden og skulle have det til at fungere i praksis. Og i naturlig forlængelse af at en gul farvetroldmand ikke nødvendigvis har gult/gyldent tøj på? Selvfølgelig er der nogen af dem der prøver at lære flere farver, uanset hvad lærebogen siger. Systemet kom fra elverne, og når de kan …

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s