Laaste Døre

l_27
Download.

Foromtale

I den gamle del af byen står en tung brunstensbygning og ligner et monument bygget på autoritet og disciplin. Det er mit Firma. Og dit. Over den kolossale dør står skrevet noget på latin om loyalitet mod Staten – du kan det forhåbentligt udenad. Går man over de fedtede brosten og op ad den brede trappe mod døren og dens troskabsed, er det som om den læner sig ud over én, og de klassiske relieffer over de blyindfattede ruder stirrer anklagende på én. Tag i støbejernshåndtaget, tøv et øjeblik, og følg det instinkt, der driver dig til at vende dig om – vidende med sikkerhed, at du bliver iagttaget – og se op mod Slottet. Men hvorfor så selvbevidst? Dårlig samvittighed? Har du ligefrem noget at skjule? Bare rolig. Træd kun indenfor – i aften vil jeg høre din bekendelse. En høring i sandhedens og Statens tjeneste. Ingen er uden skyld. Træd ind, mød de andre, der venter. Mød din skæbne, og lad roligt mig låse døren bag dig …

Deklaration

  • Setting: kafkansk univers
  • System: systemløst (en enkelt stat udledt af Storyteller)
  • Genre: drama
  • Form: intrigespil
  • Karakterer: seks + spil-leder
  • Premiere: Fastaval 94 (Otto for Bedste Handouts)

Note, 2004

Jeg er meget beæret over de pæne ting, der gennem tiden er blevet sagt om Laaste Døre – og at Jakob Bondesen har kørt det flere gange, end jeg tør tænke på. Det er sågar af flere blevet krediteret som det første intrigescenarie (det var dog samme år som Lars Andresens Isabelle, der fungerer meget på samme måde). Men min tilgang var meget enkel: jeg var træt af trup-spillet (eller seks-i-en helten, som jeg kaldte det), hvor karaktererne fungerede som én samlet hovedperson med samme mål. Alle skulle have lov at være hovedperson. Og det var egentlig det.

Premiere på Fastaval 93. Scenariet vandt en Otto for Bedste Handout og blev nummer tre til Publikumsprisen. Der var hold, der gik fantastisk godt, og andre der mere eller mindre kollapsede – der var ikke rigtigt noget midt imellem. Senere er det blevet genopført et par gange: Krikkit Con VI (2000), Fastaval (2006) og Viking-Con 34 (2015).

Årene sidder tungt på scenariet – der er skrevet mange intrigescenarier siden, og da jeg ikke vidste, hvad jeg lavede, er det selvfølgelig ikke så gennemtænkt. Der er f.eks. ingen ordentlige værktøjer til spil-lederen, der virkelig risikerer at komme ud at skide. På den anden side, så jeg er godt tilfreds med den kafkanske stemning og scenariets ydre (tegninger, layout og effekter). Og så var det bare et godt år i El-Museets arbejdsværelse, som jeg også skriver i fbm. Welshbury Brook.

I 2015 lavede jeg en engelsk oversættelse af scenariet, Closed Court.

Kommentarer fra den gamle blog

Jeg fik ikke spillet scenariet på fastaval, men har fik det tilsendt af en person jeg mødte på et live. Jeg synes stemning i scenariet er fantatisk og det i sig selv er en god grund til, noget som Rylle har sin beretdigelse. Det er en af de vigtigske grunde til, at jeg spiller rollespil som jeg gør i dag. Tak! /Johs (15. maj 2004)

Et af mine yndlingsscenarier. Superfed stemning. Og så kan jeg godt lide, at det er så simpelt (selvom du har ret i, at lidt spillederværktøjer ville gøre det nemmere at gå til). Det er en meget rendyrket ide. Cool. /Max (27. maj 2004)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s